Odgovore na vprašanja in pobude v skladu s Poslovnikom občinskega sveta Mestne občine Novo mesto pripravijo pristojni uradi občinske uprave.
Svetniki lahko svoja vprašanja oddate na povezavi.
Pred objavo jih potrdita direktor občinske uprave in župan.
901-0016/2025-485 Pobuda glede novomeškega prometa
Datum: 02. 10. 2025
Urad: Urad za infrastrukturo
Svetniška skupina: SLS - Slovenska ljudska stranka
Svetnik: Jiří Volt
Vprašanja, pobude in pohvale
Vsi verjetno vidite, kaj se dogaja na naših cestah, kakšne ceste imamo, avtomobilov je vedno več, dostopnost do avtomobila je postala zelo enostavna, avtomobili so relativno poceni in si ga vsak lahko privošči.
In v mestu imamo, v tem trenutku ogromno avtomobilov na cesti in Novo mesto se resnično utaplja v prometnih konicah in je to z dneva v dan vedno težje. Župan je omenil, da prihaja gradnja južne zbirne ceste in obe obvoznici, vendar to ne bo tako hitro, zato predlagam, da se začne aktivno ta problem reševati.
Ta problematika je skoraj večjega pomena kot razprava o Glavnem trgu. Naštel bom nekaj konkretnih predlogov:
• aktivna komunikacija z meščani,
• kaj pomeni, če greš peš,
• kaj pomeni, če greš z kolesom,
• komunikacija z podjetji,
• zakaj se v podjetju vozi ena oseba v enem avtomobilu,
• zakaj ne prihajajo ljudje s kolesi v službo
V prometnih konicah prihaja do ogromnega onesnaževanja našega okolja, sploh zdaj v tem zimskem času. Tudi zelene puščice bi se lahko namestilo na več križišč. Predlagam tudi, da se semaforji pregledajo ali res spuščajo efektivno avtomobile. Predlagam tudi, da zaradi blagih zim, kolesa, ki so električna, ki jih imamo Go NM, da jih uvedemo tudi v zimskem času.
Odgovor
V pobudi pravilno ugotavljate, da so navade naših občank in občanov močno povezane z uporabo osebnih vozil. Po zadnji raziskavi o potovalnih navadah iz leta 2024 se v Mestni občini Novo mesto kar več kot 80 % vseh poti opravi z osebnim avtomobilom, kar je skoraj enak delež kot v raziskavi iz leta 2017. Kljub prizadevanjem za trajnostno mobilnost se struktura potovanj torej še ni bistveno spremenila. Če temu dodamo še stalno rast števila registriranih vozil, dejstvo, da je Novo mesto gospodarsko močno in hitro rastoče središče jugovzhodne Slovenije, ter da smo hkrati upravno, izobraževalno in zdravstveno središče regije, potem ni presenetljivo, da so naše prometne površine vse bolj obremenjene.
V občini Novo mesto se pomena trajnostne mobilnosti zavedamo in jo redno vključujemo v svoje delovanje tako v okviru infrastrukturnih projektov kot tudi z drugimi aktivnostmi ozaveščanja. Primeri tega so vsakoletno sodelovanje v Evropskem tednu mobilnosti, likovni natečaj za vrtce, javni razpis za srednje in osnovne šole ter medijske objave (ob Dnevu brez avtomobila, Dnevu zimskega kolesarjenja ter druge…), s katerimi spodbujamo hojo, kolesarjenje, javni prevoz in sopotništvo.
Poleg tega občina aktivno sodeluje tudi z večjimi generatorji prometa. V lanskem letu sta bili organizirani dve delavnici v okviru priprave Občinske celostne prometne strategije (OCPS), na kateri so bili povabljeni večji zaposlovalci – udeležba je bila visoka. V letih 2023 in 2024 smo aktivno sodelovali tudi pri pripravi mobilnostnega načrta Splošne bolnišnice Novo mesto, septembra 2025 pa smo se na to temo sestali tudi s podjetjem Krka, d. d..
Določeni pozitivni trendi izboljšanja potovalnih navad na kratke razdalje so vidni. Tako recimo poglobljena analiza večjega zaposlovalca kaže na ta trend - med zaposlenimi, ki živijo do 2 km od delovnega mesta, se je delež kolesarjev od leta 2016 podvojil. Na razdalji do 1 km v službo z avtom pride le približno 4 % zaposlenih, na razdalji 1–2 km 24 %, medtem ko se pri razdalji 2–3 km delež voženj z avtom poveča že na okoli 60 %.
Dejstvo pa je, da je še vedno veliko rezerve pri vsakodnevnih kratkih poteh. Številni občani imajo delovno mesto ali opravke oddaljene le 1–2 kilometra, kar omogoča hojo, ali do 5 kilometrov, kar je primerno za kolesarjenje. Ljudje za rekreacijo prehodijo ali prekolesarijo še več, zato je potrebno najti načine, da se prostočasne navade prenesejo tudi v dnevno mobilnost. Pri tem se je potrebno zavedati, da je sprememba potovalnih navad kompleksno področje, ki ga samo občina sama težko učinkovito naslavlja. Vplivanje na spremembe je odgovornost vseh nas – občank in občanov, vidnih predstavnikov skupnosti (tudi občinskih svetnikov), podjetij in ustanov. Vsaka dodatna pobuda ali dejavnost, ki spodbuja hojo, kolesarjenje, uporabo javnega prevoza ali sopotništvo, je pri tem zelo dobrodošla in jo bomo v okviru naših zmožnosti v z veseljem podprli.
Preko študij, strokovnih analiz in pogovorov z deležniki pa se vedno znova pokaže, da gre pri prometni obremenjenosti Novega mesta za težavo, ki presega občinske meje in je neposredna posledica gospodarske razvitosti občine ter značaja mesta kot regionalnega središča, ki vsakodnevno pritegne veliko število delovno aktivnih iz širše okolice. Po podatkih ankete iz leta 2024 ima skoraj 65 % zaposlenih delovno mesto oddaljeno več kot 10 kilometrov, kar jasno kaže, da je treba prometne izzive obravnavati v širšem, regionalnem okviru in v tesnem sodelovanju z okoliškimi občinami ter večjimi zaposlovalci. Zato občina Novo mesto aktivno sodeluje v pobudah za izboljšanje JPP in spodbujanja sopotništva. Aktivno sodelujemo tudi pri zasnovi priprave Regionalne celostne prometne strategije (RCPS), katere proces izdelave se bo začel v letošnjem letu in ga bo vodil Regionalni center mobilnosti, ki deluje pod okriljem Razvojnega centra Novo mesto. Z njo želimo na regionalni ravni skupaj z več občinami naslavljati prometne izzive.
Kar zadeva delovanje semaforjev in zelene puščice, pojasnjujemo, da z glavnimi semaforskimi križišči na območju mesta upravlja Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo (DRSI). Občina je že večkrat posredovala pobude za preveritev nastavitev semaforjev in možnost optimizacije delovanja. Kljub temu pa je potrebno poudariti, da je v času prometnih konic obremenitev križišč preprosto prevelika, da bi jih bilo mogoče rešiti zgolj z drugačno signalizacijo. Na to opozarjajo tudi izvedene prometne študije, ki ugotavljajo, da je nivo uslug (LOS) na več glavnih križiščih nizek, kar pomeni, da križišča že obratujejo na meji zmogljivosti.
Glede zelenih puščic je občina v preteklosti podala več konkretnih pobud DRSI, ki jih je direkcija strokovno obravnavala in presodila, kje je njihovo umeščanje smiselno. Novo mesto ima v primerjavi z drugimi slovenskimi mesti nadpovprečno število zelenih puščic, kar prispeva k pretočnosti prometa. Vendar pa se v določenih primerih – predvsem zaradi prometne varnosti pešcev, kolesarjev in drugih udeležencev v prometu – dodatne zelene puščice ne štejejo za smotrne ali varne, zato jih tam ni mogoče namestiti.
Tudi pri sistemu izposoje mestnih koles GoNM se trudimo, da bi bila izkušnja čim bolj dostopna in uporabna za vse vendar se kljub vsemu v praksi soočamo z zelo nizkimi številkami izposoj koles, kar velja tudi za električna kolesa.
V preteklih sezonah smo poskušali povečati zanimanje uporabnikov z različnimi ugodnostmi, kot so popusti pri nakupu članarin in registracijah, vendar teh spodbud nismo uspeli pretvoriti v bistveno večjo uporabo sistema. Število izposoj se namreč kljub temu ne povečuje. Posledično so prihodki iz naslova izposoj nizki, celotni stroški delovanja sistema pa ostajajo v breme občinskega proračuna.
Dodatno težavo predstavlja vandalizem. V letošnji sezoni je bilo zaradi vandalizma povzročene že za več kot 55.000 evrov škode, kar močno vpliva na vzdržnost sistema.
Sistem GoNM bo predvidoma deloval do konca novembra saj se število izposoj ne povečuje, stroški vzdrževanja in odprave vandalizma pa naraščajo. Mestna občina je do sedaj, na podlagi znanih podatkov o uporabi sistema, sledila oceni, da ni gospodarno, da bi sistem obratoval tudi v zimskih mesecih. Na podlagi podane pobude in tudi dodatno prejetih pobud bomo preučili varianto, da bo sistem v okrnjeni obliki (brez e-koles) deloval tudi preko zime.
Pripravila:
Klemen Beličič
višji svetovalec za promet in mobilnost
Emina Vrbetić
vodja Oddelka za promet in mobilnost
dr. Jana Bolta Saje
direktorica občinske uprave















